Açai smoothie bowl met bosbessen en banaan

Ik ben eigenlijk helemaal niet zo van de superfoods. Maar de laatste tijd ben ik toch weer druk in de weer met groene sapjes en éxtra gezonde ontbijtjes. Meestal ontbijt ik dan met glutenvrije havermoutpap of pudding van amandelmelk met chiazaadjes maar ik maak tegenwoordig ook vaak een lekkere smoothie bowl en dan het allerliefste met açai want dat is gewoon té lekker en als ik de experts mag geloven is het ook nog heel gezond #winwin

Mijn nieuwste ontdekking is dit recept voor een heerlijke Açai Smoothie Bowl met banaan en bosbessen. De açai zijn hele bijzondere besjes en groeien vooral in het Amazone gebied in Zuid Amerika. Ze zijn blauw-paars van kleur. Ze zitten blijkbaar boordevol antioxidanten maar ik vind met name de kleur en smaak helemaal geweldig. Vooral in combinatie met je favoriete toppings is zo’n smoothie bowl onwijs handig als ontbijt of als lunch. Je krijgt namelijk met gemak een heleboel fruit en vezels binnen. Ik heb zelf soms nog best wat moeite met de aanbevolen hoeveelheid fruit en groente. Smoothies zijn daarom echt een uitkomst.

Leg alvast wat banaan (in stukjes gesneden) in je vriezer. Thank me later!

Misschien weet je niet precies wat je ervan moet denken, zo’n smoothie bowl. Het klinkt natuurlijk niet meteen reuze aantrekkelijk en alhoewel je mij wel blij krijgt met zo’n vrolijk paars goedje met mooie toppings. Niet iedereen gaat daar meteen van watertanden. Maar wat als ik je nu vertel dat het eigenlijk een ijsje is (whaaaaaat?). Maar dan zonder suiker en met alleen maar hele gezonde ingrediënten wat betekent dat dit ijs gewoon als ontbijt mag.  En? Lijkt ‘t je nu wel wat?

Helaas kan ik de açai besjes hier niet vers krijgen maar Holland & Barret heeft ze gelukkig wel in poedervorm. Let goed op! Koop alleen pulp of poeder van goede en biologische kwaliteit. Ik kocht zelf de Biotona Açaípoeder (klik). Die is 100% biologisch gekweekt en meteen na de oogst middels vriesdroging tot poeder verpakt. Dat is goed want dan zijn alle voedingstoffen behouden gebleven.

Even een paar voordelen op een rijtje:

  • Een lekkere smoothie bowl is dé manier om op hele makkelijke wijze heel veel fruit (of groente) naar binnen te werken. Met name handig voor de luie ontbijter (me me me)!
  • Door het toevoegen van een supplement als açaipoeder of spirulina kun je de voedingswaarde van je smoothie ook nog aanzienlijk opkrikken. Zo krijg je lekker veel vitamines en mineralen binnen.
  • Je kunt eindeloos variëren met je smoothie ingrediënten én met je toppings. Hierdoor heb je nooit meer een saai ontbijt.
  • Door het pureren zijn al dat fruit (en groente) makkelijk verteerbaar.
  • Dat betekent meer energie en minder ‘lekkere trek’.

Ik ben zelf al een tijdje om. Vooral in de zomer ontbijt ik het liefste met fruit en deze açai smoothie bowl is vanaf nu favoriet!

Zijn jullie klaar voor het recept? Dit is mijn basis recept. Maar je kunt natuurlijk eindeloos variëren met toppings, fruit of je favoriete groente. De bevroren banaan zou ik wel als basis aanhouden. Hierdoor krijg je een extra mooie smeuïge smoothiebowl.

Açai smoothie bowl met bosbessen en banaan
Recipe Type: açai smoothie ontbijt
Cuisine: gezond en glutenvrij
Author: Emmelou
Prep time:
Total time:
Maak gebruik van een goede blender of keukenmachine.
Ingredients
  • açai poeder 1 el
  • 3 a 4 el (bevroren) bosbessen
  • 2 bevroren bananen
  • 75 ml ongezoete amandelmelk
  • *toppings naar keuze
  • Bijvoorbeeld: kokos, noten, muesli, fruit, chocolade, lijnzaad etc.
Instructions
  1. Zorg dat er bananen en bosbessen in je vriezer liggen.
  2. Plaats alle ingrediënten in je blender en mix totdat er een smeuïge romige paarse massa ontstaat.
  3. Verdeel je smoothie over 2 kommen en decoreer met je favoriete toppings.

 *Dit artikel is in samenwerking met Holland & Barret tot stand gekomen.

  1. je recept hierboven ,is dit voor 1 persoon ,ik vraag het maar omdat er 2 bananen in zitten :-)

  2. In principe is ‘t voor 1 persoon maar 2 kleinere porties kan natuurlijk ook!

  3. bedankt om mijn vraag te beantwoorden :-) ,als ontbijt ,gaat dit er wel in ,maar als ik het als tussendoortje zou eten ,ga ik het zoals je aangeeft halveren ,kwestie van ….. :-)

  4. Gister voor ‘t eerst gemaakt en hij was heerlijk.

    Mvg,
    Marga

  5. […] Een lekker recept lees je bijvoorbeeld op de website van Bakers and Fakers >>> […]

Laat een leuke reactie achter!